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Autoren:
Gerdts, Matthias; Kimmerle, Sven-Joachim 
Dokumenttyp:
Konferenzbeitrag / Conference Paper 
Titel:
Numerical optimal control of a coupled ODE-PDE model of a truck with a fluid basin 
Herausgeber Sammlung:
León, Manuel de; Feng, Wei; Feng, Zhaosheng; Lu, Xin 
Titel Konferenzpublikation:
Dynamical Systems and Differential Equations, AIMS Proceedings 2015 
Veranstalter (Körperschaft):
American Institute of Mathematical Sciences 
Konferenztitel:
International Conference on Dynamical Systems, Differential Equations and Applications (10., 2014, Madrid) 
Tagungsort:
Madrid, Spain 
Jahr der Konferenz:
2014 
Datum Beginn der Konferenz:
07.07.2014 
Datum Ende der Konferenz:
11.07.2014 
Verlegende Institution:
American Institute of Mathematical Sciences 
Jahr:
2015 
Seiten (Monografie):
515-524 
Sprache:
Englisch 
Stichwörter:
ODE-PDE constrained optimization, Saint-Venant equations, shallow water equations, coupled ODE-PDE system, adjoint gradient computation, Lax-Friedrich scheme, hyperbolic conservation law, vehicle dynamics 
Abstract:
We consider a numerical study of an optimal control problem for a truck with a fluid basin, which leads to an optimal control problem with a coupled system of partial differential equations (PDEs) and ordinary differential equations (ODEs). The motion of the fluid in the basin is modeled by the nonlinear hyperbolic Saint-Venant (shallow water) equations while the vehicle dynamics are described by the equations of motion of a mechanical multi-body system. These equations are fully coupled through...    »
 
Fakultät:
Fakultät für Luft- und Raumfahrttechnik 
Institut:
LRT 1 - Institut für Mathematik und Rechneranwendung 
Professur:
Gerdts, Matthias 
Open Access ja oder nein?:
Ja / Yes