Optimal Control of an Elastic Tyre-Damper System with Road Contact
Herausgeber Sammlung:
Steinmann, Paul; Leugering, Günter
Titel Konferenzpublikation:
Special Issue: 85th Annual Meeting of the International Association of Applied Mathematics and Mechanics (GAMM)
Zeitschrift:
Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics (PAMM)
Jahrgang:
14
Heftnummer:
1
Veranstalter (Körperschaft):
GAMM (Gesellschaft für Angewandte Mathematik und Mechanik)
Konferenztitel:
Annual Meeting of the International Association of Applied Mathematics and Mechanics (85., 2014, Erlangen); Deutsche Mathematiker-Vereinigung (85., 2014, Erlangen)
Tagungsort:
Erlangen
Jahr der Konferenz:
2014
Datum Beginn der Konferenz:
10.03.2014
Datum Ende der Konferenz:
13.03.2014
Verlagsort:
Weinheim
Verlegende Institution:
GAMM
Verlag:
Wiley-VCH Verlag
Jahr:
2014
Seiten von - bis:
875-876
Sprache:
Englisch
Abstract:
We study an elastic tyre with a wheel rim that is suspended at the chassis of a car by means of a spring-damper element. This quarter car model may be controlled by varying the damping constant of the electrorheological damper. Our mathematical model yields a coupled ODE-PDE problem with a free boundary at the tyre-road contact. In this study we approximate the tyre by the Hertz contact stress formula. The resulting optimal control problem with control constraints is solved numerically.